Born out of convergence between fashion and information and communications technology (ICT), ‘virtual fitting’ is receiving favorable comments abroad. However, the domestic market is not being activated. Although Korea has secured global competitiveness in terms of virtual fitting technologies and patents, apprehension builds up that it may not be able to enter the global market as it fails to obtain references in the domestic market. It is being criticized that the government must urgently provide political support.

Virtual fitting can be used in a range of fields. It solves the problem of online shopping consumers purchasing clothes without trying them on in person. For virtual fitting, avatar technology reflecting the same clothing design techniques as of the actual products as well as data on consumers’ appearances and body measurements is compulsory. The fashion industry evaluates that it can considerably lower the time and cost required in prototype manufacturing. Virtual fitting is also anticipated of application to computer graphics for films and games.

The related companies and institutes in Korea recognized the growth potentials of virtual fitting, and thus have been conducting R&D since around five years ago. Korea is evaluated to have dominated the global market with technological advancement and rapid patent securing. CLO Virtual Fashion, a Korean venture company that had drawn attention by providing the source computer graphics technology to the animated film ‘Frozen,’ recently obtained an investment of KRW 4.5 billion from Stone Bridge Capital and Atinum Investment. Having won popularity with computer graphics technology, FXGear plans to enter the global market in earnest at the end of next month with ‘Magic Mirror,’ which can be applied directly to the fashion industry.

Although virtual fitting companies are moving busily, demand in the domestic market is not being activated. Internationally, leading clothing companies, such as Uniqlo and H&M, are proactively introducing virtual fitting. On the other hand, in Korea, only some department stores and home shopping companies introduced the technology. In addition, the progress is slow as the companies have not enjoyed any noticeable effects.

“The technology was not matured three ? four years ago. So, companies that had introduced the technology were disappointed with it. As a result, the image was damaged as a whole,” said an industry source. “This is the reason for the increase of companies intending to target overseas markets first.”

Another problem is the weak support from the government. Although some institutes like Electronics and Telecommunications Research Institute (ETRI) and Korea Institute of Industrial Technology (KITECH) are continuously conducting R&D, there are almost no project initiations by the government, such as the Ministry of Trade, Industry and Energy (MoTIE) or the Ministry of Science, ICT and Future Planning (MSIP), or political supports specialized to virtual fitting industry.

Virtual fitting industry criticizes that the government’s interest and support are necessary as the domestic market is not being opened fully and that small-scale companies in Korea have a low recognition, and thus experience difficulties in overseas market entry. The necessary projects include support for business matching with overseas companies, support of development cost for R&D advancement and support for expanded virtual fitting application to the domestic fashion industry.

“In addition to KITECH, we are supporting projects similar to those for virtual fitting,” said a MoTIE insider. “We will increase opportunities to publicize Korean technologies in the global market, such as the ‘K-Fashion Project in Milan.’”

Yoo Seong-il | ysi@etnews.com

기술 선점한 가상피팅, 국내 시장은 ‘깜깜’…“정부 지원 확대해야” 한 목소리

패션과 정보통신기술(ICT)의 융합으로 탄생한 ‘가상피팅’ 기술이 해외에서 호평받고 있지만 정작 내수시장에서는 활성화되고 있지 않다. 기술과 특허 부문에서 세계 경쟁력을 확보하고도 국내 레퍼런스를 확보하지 못해 해외 진출이 좌절될 수 있다는 우려가 높다. 정부의 정책적 지원이 시급하다는 지적이다.

가상피팅은 다양한 분야에서 활용 가능하다. 온라인 쇼핑시 직접 옷을 입어보지 못하는 단점을 해결할 수 있다. 상품과 동일한 의류 디자인 기술과 소비자 외모, 신체사이즈를 반영한 아바타 기술이 필수다. 패션업계는 시제품 제작에 필요한 비용?시간을 크게 단축할 수 있다는 평가다. 이외에도 영화, 게임 등의 컴퓨터그래픽(CG) 분야에서 활용이 기대된다.

국내 기업?기관은 가상피팅 산업의 성장가능성을 보고 약 5년전부터 관련 연구개발(R&D)을 본격화 했다. 기술 고도화와 발빠른 특허 확보로 세계 시장에서 이미 우위를 선점했다는 평가다. 애니메이션 ‘겨울왕국’에 CG 원천기술을 제공해 주목받은 국내 벤처 클로버추얼패션은 최근 스톤브릿지캐피탈과 에이티넘인베스트먼트에서 45억원을 투자받았다. CG 기술로 유명세를 탄 에프엑스기어는 다음달 말 패션 현장에 바로 적용할 수 있는 ‘매직미러’로 글로벌 시장 진출을 본격화 할 계획이다.

가상피팅 기업의 발걸음은 바쁘지만 국내 수요 업계 반응은 차갑다. 해외에서는 유니클로, H&M 등 유명 의류 기업이 가상피팅 도입을 활성화 하고 있다. 반면 국내는 과거 일부 백화점?홈쇼핑업체가 도입했다 별다른 효과를 보지 못해 진척이 더딘 상황이다.

업계 한 관계자는 “3~4년 전에는 기술이 성숙하지 않아 가상피팅을 도입한 기업이 크게 실망해 전반적으로 이미지가 나빠졌다”며 “해외시장부터 공략하려는 기업이 늘어나는 이유도 여기에 있다”고 말했다.

정부 지원이 미약한 것도 문제다. 한국전자통신연구원(ETRI), 생기연 등 일부 기관이 R&D를 지속하고 있지만 산업부, 미래창조과학부 등 부처 차원의 과제 발주나 가상피팅 산업에 특화한 정책지원은 찾아보기 힘든 상황이다.

가상피팅 업계는 국내 시장이 열리지 않고 있고, 국내 중소기업은 인지도가 떨어져 해외 진출이 쉽지 않은 만큼 정부의 관심과 지원이 필요하다고 입을 모았다. 해외 기업과 연결을 위한 비즈니스 매칭, R&D 고도화를 위한 개발비 지원, 국내 패션 업계의 적용 확대를 위한 정책 지원 등이 과제로 꼽힌다.

산업부 관계자는 “생기연 외에도 가상피팅과 유사한 사업의 지원을 일부 진행하고 있다”며 “이번 ‘K-패션 프로젝트 인 밀라노’와 같이 우리 기술을 세계 시장에 널리 알릴 수 있는 기회를 점차 늘려나갈 계획”이라고 말했다.

유선일기자 | ysi@etnews.com