NHN Entertainment will start game infrastructure rental business targeting small and medium-scale game developers. This is a strategy to stabilize sales, which fluctuate severely according to the success of each game, by generating profits from a business the company has never challenged before.

NHN Entertainment will start ‘Toast Cloud’ service around November. In addition to the conventional cloud service to lease out IT infrastructure, Toast Cloud is characterized with the technical support for game development, analysis and marketing.

Toast Cloud is a comprehensive cloud service to provide support from the stage of game development to test and even after a product release in terms of user indicator analysis and advertising tools in addition to the existing cloud services offering the server, network and storage functions. NHN Entertainment publicized the service prior to its release in the form of pre-sale promotion. .

To service mobile games, it requires a company to have the entire infrastructure for server, network and storage and this incurs a considerable cost. In general, the price of a server is several millions of won. To accommodate around 5,000 users per server, it costs several tens of millions of won to purchase a server and software alone. In addition, it is necessary to build a stable network environment and to employ full-time professional staff, which is a huge burden for small and medium-scale companies.

Cloud service is ideal for small-scale mobile game developers. According to the characteristics of mobile games of which demand prediction is difficult, it is necessary for the game serving companies to be able to respond rapidly to the swift fluctuations in user count. Cloud service is helpful as it enables the companies to flexibly operate their infrastructures according to situations.

NHN Entertainment has been preparing for cloud service since its split-off from Naver. For differentiation from the existing services, it developed a model customized to game developers, according to NHN. In addition, for technological reinforcement, NHN exchanged a MoU with PIOLINK in August.

Another positive factor is that NHN Entertainment can produce synergy with payment, security and infrastructure companies of which it has secured shares. It is also preparing to release an additional service model that is integrated with technologies of these companies. In addition, NHN Entertainment can produce synergy with its subsidiary NHN Ad, an advertising agency. Toast Cloud supports display advertising, application analysis and cross-promotional functions, and thus can function as a bridge to connect NHN Ad with companies requiring advertising service.

“For differentiation from global ? standard cloud services, we will introduce a comprehensive service to cover from game development to test, release, analysis and marketing,” said an NHN insider. “Our goal is to start the service in October or November.”

Bae Ok-jin | withok@etnews.com

NHN엔터, B2B 게임 인프라 임대업으로 수익 다변화

NHN엔터테인먼트가 중소 게임 개발사를 대상으로 한 게임 인프라 임대 사업을 추진한다. 그동안 도전하지 않았던 새로운 시장에서 수익을 내 게임 흥행 여부에 따라 심하게 요동치는 매출 구조를 안정화하려는 전략이다.

NHN엔터테인먼트는 오는 11월경 클라우드 서비스 ‘토스트 클라우드’ 사업을 시작할 예정이다. IT 인프라를 임대해주는 기존 클라우드 서비스뿐만 아니라 게임 개발?분석?마케팅에 필요한 기술까지 지원하는 게 특징이다.

토스트 클라우드는 서버?네트워크?스토리지를 제공하는 기존 클라우드 서비스에 더해 게임 개발 단계부터 테스트, 출시 후 사용자 지표 분석, 광고 툴까지 지원하는 종합 클라우드 서비스다. 출시를 앞두고 사전 영업 형태로 서비스를 알렸다.

모바일게임을 서비스하려면 서버, 네트워크, 스토리지 인프라를 모두 갖춰야 하지만 비용이 만만치 않다. 통상 서버 한 대 가격이 수백만 원이고 1대당 약 5000명의 접속자를 수용하는 것을 감안하면 서버와 소프트웨어 구매에만 수천만 원이 든다. 여기에 안정적인 네트워크 환경을 갖추고 전문 인력을 상주시키기에는 중소기업이 벅차다.

클라우드 서비스는 규모가 영세한 모바일게임 개발사에게 안성맞춤이다. 수요를 예측하기 힘든 모바일게임 특성상 사용자가 급격히 늘거나 줄어드는 흐름에 빠르게 대응해야 하는데 클라우드는 상황에 맞게 인프라를 탄력적으로 운용할 수 있다.

NHN엔터는 네이버와 분리한 뒤 클라우드 서비스를 준비해왔다. 기존 서비스와 차별화하기 위해 게임 개발사에 특화한 모델을 준비했다고 회사 측은 설명했다. 기술을 보강하기 위해 지난 8월 파이오링크와 업무협약(MOU)을 교환하기도 했다.

NHN엔터가 지분을 확보한 결제, 보안, 인프라 기업들과 시너지를 낼 수 있는 것도 긍정적이다. 해당 기업의 기술을 녹여낼 수 있고 특화한 서비스 모델을 추가로 선보이는 것도 준비 중이다. 광고 대행 자회사 NHN애드와도 시너지를 낼 수 있다. 토스트 클라우드는 디스플레이 광고, 애플리케이션 분석, 크로스 프로모션 등을 지원하는데 NHN애드와 수요 기업을 연결해주는 가교 역할이 가능하다.

NHN엔터 측은 “세계적인 클라우드 서비스와 차별화하기 위해 게임 개발부터 테스트, 출시, 분석, 마케팅까지 아우르는 종합 서비스 형태로 선보일 예정”이라며 “10월이나 11월 중 정식 서비스를 시작하는 것이 목표”라고 말했다.

배옥진기자 | withok@etnews.com